de gebouwen.

De leerlingen van het lager onderwijs zitten in het hoge gebouw op ons terrein. De strakke, rechte lijnen contrasteren mooi met de organische lijnen van de groene schooltuin. Bij de keuze van de materialen hielden we naast de functionaliteit en robuustheid ook rekening met de esthetiek van het totaalplaatje. De koele strakke betonlijnen gecombineerd met warme houtelementen zorgen voor een sobere, rustige sfeer. De grote, noordelijk gerichte ramen zorgen voor een natuurlijke lichtinval.

de kleuterklassen.

De kleuters huizen in het knusse gebouw aan de straatkant in de Schoolstraat.

de lagere school.

1ste leerjaar: de 6 jarige leerlingen zijn terug te vinden in het gebouw centraal op het domein. Hier oefenen zij lezen, schrijven en rekenen onder begeleiding van 2 of meer leerkrachten. Dit noemen wij co-teaching. De instructielessen worden gegeven aan kleine groepen kinderen terwijl de co-teacher met de rest van de groep het aangeleerde inoefent.

de buitenruimte.

Onderzoek wijst uit dat buitenspelen tal van voordelen biedt. Kinderen die meer bewegen hebben minder last van overgewicht. Kinderen die actief buitenspelen slapen ook beter. Kinderen die samen buiten spelen ontwikkelen betere sociale vaardigheden. Kinderen die in de natuur buiten spelen zijn over het algemeen genomen gelukkiger. Een krachtig wapen tegen stress, depressie en burnout. Daarom kiezen wij voor een natuurspeelplaats.

het skatepark.

Bij de opmaak van de plannen voor de heraanleg van de speelplaats hebben de leerlingen inspraak gekregen. Hoog op hun verlanglijstje stond een skatepark. Fietsen, steppen, skaten en rolschaatsen zijn bewegingsactiviteiten die zowel aan de fysieke gezondheid als aan de mentale gezondheid van de leerlingen werken. In overleg en in samenwerking met de gemeente Sint-Lievens-Houtem wordt er een multifunctioneel wieltjespark met skate elementen aangelegd op het schooldomein. Na de schooluren delen we onze speelplaats graag met de buurt en de lokale jeugd.

de list bib.

Lezen is zowat de belangrijkste vaardigheid voor lerende kinderen. Technisch lezen, begrijpend lezen … in elk vak komt lezen aan bod. Om deze vaardigheid zo snel en goed mogelijk onder de knie te krijgen zetten wij al sinds september 2019 in op het leesprogramma LIST (leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering). Een onderzoeks– en begeleidingsproject ontwikkeld aan de Hogeschool Utrecht. Naast het gewone leesonderwijs lezen onze leerlingen elke dag 35 minuten, samen met de leerkrachten. In een strak programma doen zij dit op eigen tempo en eigen niveau. De leerkrachten, samen met de zorgcoördinator, volgen de vorderingen van elke leerling nauwgezet op en sturen bij waar nodig. Zij helpen de leerlingen bij de boekkeuze en ontwikkelen van eigen voorkeur. Op het einde van het schooljaar hebben onze leerlingen gemiddeld 25 boeken gelezen.